Dagboek 2026 De voorstellingen
17-05-2026
De dag die je wist dat ging komen is er eindelijk. Vandaag de première van de Passiespelen 2026. Na anderhalf jaar repeteren met Michel, Eva en de rest van het team, mogen we de voorstelling aan het publiek gaan tonen.
Om 10 uur is de mis in het theater. Ik spaar mijn krachten nog wat en kom rond de klok van 11 uur aan. Paul Slangen komt ook net aan. "Zo met e taxi?" vraagt hij. ik laat me vandaag door mijn vriendin brengen. Dan kan ik ook een biertje achteraf drinken.
Binnen in het theater is het nog rustig. De mis is nog aan de gang.
Nadat deze is afgesloten, wordt het wat drukker en kunnen de ons geven aan het lekkere ontbijt wat er klaarstaat. Heerlijke broodjes en een lekkere bak koffie. Het weer ziet er niet helemaal jofel uit. maar dit komt wel goed.
Gesproken wordt over het leuke stuk in de krant van Max en Nikki. Dan komen de toi-toi-tjes. Sinds een aantal seizoenen doen we dit ook bij de passiespelen. Kleine cadeautjes om iedereen succes te wensen. Het lijken er elk jaar meer te worden.
De buikjes zijn vol, en langzaam gaan de kostuums aan. Steeds meer kom je in de buurt van de voorstelling. Dan verzamelen we ons, en gaan we de concentratiefase in. Dit na een woord van Geert en de Yell die we dit jaar doen.
Dan alles klaar en gaan we van start, na nog heel wat "Good Luck" knuffels.
Hoe de voorstelling ging? Zal straks wat commentaren delen.
Blij, moe maar voldaan komen we aan het einde, jammer van het einde, waar onze regisseur ingreep, muziek of de auto's moesten gestart worden maar beide waren aan het wachten op elkaar.
Dan komen wat VIP gasten achter het toneel. Hun reacties zijn prachtig. Ze vonden het allemaal zeer indrukwekkend. Dan komen ook de eerste recensies. 5 sterren van de Limburger! Wauw! dat hadden we nog niet eerder. Zelfs de Bisschop liet zich positief uit over de voorstelling. Dan tijd voor feest.
Als ik dit schrijf is het maandagmorgen. mijn telefoon stroomde vol met reacties. Kan het allemaal nog moeilijk bevatten... Wordt een mooi seizoen!
24-05-2026 Voorstelling 1 en Voorstelling 2
De weersvoorspellingen voor vandaag zijn warm, misschien wel heel warm.
Meldt mij vroeg in het theater. Hier zie ik al heel wat voorbereidingen voor de zon die vandaag gaat schijnen. Op de tafel waar we ons “binnen melden, liggen nog wat posters voor degene die er nog geen hebben. Ook nog wat toi-toi-tjes. In de tent is Edmond druk bezig met het ophangen van de mooie recensies welke we vorige week hebben mogen ontvangen. Een groep is bezig om zeil te leggen over de gebouwde stellage, zodat men lekker uit de zon kan zitten. Dit terwijl de andere bezig is met het maken van vlaggetjes, terwijl iemand anders laat zien hoe mooi de ring is welke je krijgt als je 25 jaar al meespeelt.
Zoontje Bries bezoekt vandaag de voorstelling en ik krijg een foto welke hij bij de ingang heeft gemaakt.
De voorstelling gaat van start. Overal staan flesjes water, zodat verhitte spelers meteen wat vocht kunnen nemen. Mij valt meteen op dat de lampen niet aan zijn. Ik vraag mij af waarom? Net voor de intocht staan we klaar om Max en Demi af te koelen. Zij hebben erg weinig tijd. Dus wat bekers water en afkoelen door water over de polsen te schudden. En door…
Net voor het einde tijdens de monoloog van Nikki klinkt er door de boxen: “Geachte Bezoekers”……. Het valt stil op het toneel. Iedereen vraagt zich af wat er aan de hand is. De solozangeres redt de vreemde situatie door zang in te zetten, voorstelling gaat weer door. Foutloos tot aan het einde.
Tijdens de pauze voor ons even wat lekkere meloen wegwerken. Dat terwijl iemand anders 2 appels wegwerkt. Ivo heeft last van het Mexicaanse Virus, loopt met sombrero rond. Als ik nog wat soep wil halen zijn ze uitverkocht. Loopt dus lekker, ook met dit warme weer.
Tweede voorstelling start op de afgesproken tijd. Mijn vriendin (komt uit Duitsland) bezoekt deze Duits gesynchroniseerde voorstelling. Als ik oploop zie ik dat ze me gezien hebben. Ze zwaaien allemaal. Wat ze niet weten is dat wij al in de voorstelling zitten, en niet terug kunnen zwaaien.
Gelukkig is een groot gedeelte van het speelvlak al in de schaduw. Maar er staan ook geen nieuwe drinkflesjes? Nog snel wat gevonden om onze 2 spelers af te koelen. Misschien bij volgende hele warme voorstelling toch maar op letten en doorgeven dat we ze weer vullen…
Wat volgt is een heel erg mooie voorstelling.
Manel Manschot zat vandaag in het publiek. Ze verteld dat ze erg onder de indruk is. Ik heb nog steeds geen negatief woord gehoord van mensen die het gezien hebben.
Ben vandaag vrij snel weg. We gaan met onze kennissen nog een lekker hapje eten bij “Ut Veerhoes”. Krijg het gevoel dat in nog bij de Passiespelen ben. Max is op posters rijkelijk aanwezig. “Ik wil die van Herodes ook wel hebben”, grapt de eigenaar. Dar ga ik wel
regelen. Heb er thuis nog wel eentje.
Na lekker gegeten te hebben ga ik rond de klok van 9 uur naar huis. Aan de ene kant is het jammer dat er morgen geen voorstellingen zijn, want het is toch altijd wel leuk. Aan de andere kant kan ik nu ook wat thuis doen.
31-05-2026
Vandaag staan er weer 2 voorstellingen op het programma. Volgens aankondiging bezoeken vandaag rond de 1200 mensen onze Passiespelen.
Ben al vroeg onderweg. Gistermorgen weer lekker geluncht bij “Ut Vaerhoes” in Steyl. We hadden hier een afspraak om hier de Reünie van mijn zesde klas te organiseren. Vaerhoes is Partner van de Passiespelen, en hier hangt dus een Poster van Max. De eigenaar heeft mij gevraagd of hij ook een poster van mij mag hebben. Nou dat kwam weer aan de orde. Ik had hem beloofd of zondagmorgen voor de voorstelling langs te komen en een poster af te geven.
Ik de Doolhof is het al druk zo vroeg. Podium wordt bladvrij gemaakt. Warm is het al zeker, wel bewolkt. Nadat ik ben voorzien van microfoon en een lekkere bak koffie relax ik lekker op een bankje. We maken wat grappen en Bert Vervoort komt met Goocheltrucs voorbij. Dat doet hij best wel oke. Hoe hij het doet, we hebben geen idee..
Vandaag bezoekt neef Hennie de voorstelling. Hij stuurt al een foto.
Geert neemt in zijn praatje de voostellingen van vorige week door. Dit zodat de kleine foutjes welke erin geslopen zijn weer aangepast kunnen worden. Natuurlijk weer aandacht voor de veiligheid.
Voorstelling loopt aardig door, al zijn er wat foutjes bij het geluid. Achteraf blijkt dat het mengpaneel welke de microfoons schuift, de geest had gegeven. Dus een nieuwe moeten programmeren, daar bleken toch wat fouten in te zitten.
Voorstelling loopt verder prima.
In de pauze even lekker genieten van “Nudelsalat” gemaakt door Petra. Edith had vorige aangegeven dat zij het graag wilde proberen. Dus voor haar ook maar een bakje meegenomen.
Een cameraploeg komt achter het toneel. Frans Pollux loopt ermee rond. Samen met oud-voetballer Björn van der Doelen. Zij maken een iten wat in September te zien zal zijn op Omroep Brabant. Björn doet zelfs een scene mee.
Na de opening van de tweede voorstelling klinkt er applaus. Heel apart. In he publiek zit vandaag mijn overbuurvrouw met dochter, Thei en Marij en Rob Arts (Bekend van van Lieshoudt en Arts).
We lopen lekker door de voorstelling, gaat beter dan de eerste.
Na afloop spreek ik Thei en Marij. “Het was erg mooi, moest wel wennen aan het beeld. Ik ben natuurlijk al oud (hihi), maar al je erover nadenkt dat het allemaal gedaan wordt door amateurs dan kan ik niets anders zeggen dan lof”.
Op naar volgende week
07-06-2026
Als passiespelers krijgen we voor elke voorstelling een mail. Hieruit weet ik dat er vandaag een dikke 1000 mensen onze voorstelling gaan bezoeken.
Bij de publieksingang is er veel versiert met het logo van Venlo. Ook op de grond zijn er logo’s gespoten. Dat zie ik als ik hier voorbijrijd.
Er heerst nog rust als ik me meld en mijn loon voor de 2 voorstellingen ontvang.
Vandaag bezoekt toneelvriendin Marèl Lenssen, samen met haar moeder, dochter en tante de eerste voorstelling. Ook een oud klasgenoot zit tijdens de eerste voorstelling in het publiek.
Zo rond de klok van 11 uur, zijn collega’s nog wat aan het eten, om zo de gasten te ontvangen. De Bodyguards hebben vandaag een speciaal T-shirt aan. (zie foto’s)
Alex nodigt mij uit voor de voorstellingsfoto welke 20 min voor aanvang gemaakt wordt in de gang. Dus loop ik daar heen. Werp meteen even een blik in de kelder. Hier staat een groot deel van de apparatuur welke ervoor zorgt dat onze voorstelling goed te verstaan is. Nostalgie lees ik op de deur. Een sticker van het eerste bedrijf wat zorgde voor de versterking van de Passiespelen, Frans Roubroeks. In de jaren 70/80 kreeg hij de vraag hoe men de Passiespelen qua geluid kon versterken. In de tijd daarvoor werd er hard gesproken waarbij de vijver, welke in ondertoneel lag, dienst deed als klankbord. Ook werd er in die tijd veel meegelezen.
Vandaag komt regisseur Michel kijken, samen met kids en familie.
Dan maken we even de foto. Nou ja even…. Toestel van Femke wil niet. Zal wel aan mij liggen. Uiteindelijk lukt het wel. Zo zal ik binnenkort in de ondergrondse gang hangen. GA dit zondag even controleren.
Dan gaan we beginnen. Wat me opvalt is dat bij de laatste voorstelling publiek na de opening begint met klappen. Geeft een extra kik. Voorstelling loopt best prima. Aan het einde komt Max niet toe aan de laatste 2 regels. Publiek applaudisseert al.
In de pauze even lekker wat rust, spreek nog kort mat Marèl, zij vond deze moderne versie erg mooi.
Ook de tweede voorstelling gaat weer prima, en zonder gekke dingen brengen we ook deze weer goed thuis.
Eerste voorstelling was het nog koud, maar valt me op dat de tweede weer goed warm was.
Tot volgende week
14-06-2026
Binnenkort meer over mijn verhaal over de Passiespelen 2026....